Millî Muharip Uçak Kaan

Projede yeni nesil bir uçakta olması gereken düşük görünürlük, dâhili silah yuvası, yüksek manevra kabiliyeti, artırılmış durumsal farkındalık ve sensör füzyonu gibi teknoloji alanlarında kabiliyetler kazanılacaktır. Kaan, proje adıyla Milli Muharip Uçak (MMU), TUSAŞ tarafından geliştirilen ve Türkiye’nin 2020’li yılların sonunda seri üretim aşamasına getirmeyi planladığı çift motorlu, düşük görünürlük, sensör füzyonu, hava-hava ve havadan-yere hakimiyetlerde üstün özellikleri bulunan beşinci nesil jet muharip uçak projesi. KAAN Geliştirilmesi Projesi Sözleşmesi, SSB ile 05 Ağustos 2016 tarihinde imzalandı. 17 Mart 2023’te ilk kez piste çıkan MMU’nun adı 1 Mayıs 2023’te KAAN olarak duyuruldu. Aslı Türk halklarına dayanan Kaan ismi, “yönetici” ya da “Kralların Kralı” (Khagan) anlamına geliyor. Milli Muharip Uçak (KAAN) projesinde, 2023 yılının sonlarına doğru ilk uçuşun gerçekleştirilmesi hedefleniyor. Uçağın birebir ölçülerde hazırlanan maketi ilk defa 2019 Paris Havacılık Fuarı’nda kamuoyuna tanıtıldı. Haziran 2021’de ise Türk Hava Kuvvetleri’nin basına yaptığı sunumda MMU’nun tasarım özellikleri ve ihtiyaçları açıklandı. Yüksek manevra kabiliyeti ve güçlü bir itki sistemi, süperseyir kabiliyeti, uzun harekât yarıçapı, radarda düşük görünürlük, sensör füzyonu, gelişmiş veri bağı kabiliyetleri, yüksek hassasiyete sahip mühimmatlar atabilme kabiliyeti…5’inci nesil çok rollü savaş uçağı olacak olan KAAN, hem hava-hava, hem de hava-yer muharebelerinin gereksinimleri için üstün kabiliyetler sağlamaktadır.

Türk Havacılık Uzay Sanayii’nin, yüksek hayatta kalma kabiliyetine haiz, güçlü ve atik platformu KAAN; sahip olduğu akıllı ve güçlü savaş kabiliyetleri ile tam bir uçan kale.Türkiye, Rusya’dan S-400 alması sonrası ABD tarafından F-35 programından çıkarılmıştı. Türkiye’nin KAAN hamlesi ABD’ye muhtaç olunmadığını bir kez daha gözler önüne serdi. KAAN ve F-35’in karşılaştırmasında, ABD yapımı uçağın daha ilk analizlerde geride kaldığı görülüyor. KAAN, iki motorlu bir uçak olmasına rağmen arkadan çıkardığı ısı 1.500 dereceden aşağıda. F-35’te ise bu ısı 2 bin derecenin üzerinde. Bu da KAAN’ın termal ısı açısından görünmezlik özelliğinde ABD yapımı F-35’ten daha başarılı yapıyor. Ayrıca ABD uçağında bulunan radar sistemi 20 sene öncesine ait özellikleri barındırıyor. KAAN’ın ise radar özelliklerinin daha da gelişmiş olacak. Ayrıca KAAN; Gökdoğan, Bozdoğan, SOM ve NEB gibi birçok yerli mühimmatı taşıyabilecek. Tüm bunların yanı sıra çalışma gruplarının karşılıklı ziyaret ve görüşmeleri sonrasında KAAN Projesi kapsamında bazı alt sistemlerin kardeş ülke Azerbaycan’da üretilmesi de planlanıyor.  2028’de Hava Kuvvetleri’ne 20 tane teslim edilecek. 2029 itibarıyla ayda 2 tane üretilecek. Türkiye’nin istediği ülkeye satabileceği bu 5. Nesil uçak bugünkü rakamla yılda 2.4 milyar dolarlık ihracatın yolunu açıyor. KAAN üstün hava hâkimiyetini: Yeni silahlarla artırılmış havadan havaya muharebe menzili,- yüksek/süpersonik hızda dahili silah yuvalarından hassas ve tam vuruş, yapay zekâ ve nöral ağ desteğiyle artırılmış muharebe gücü ile sağlamaktadır.

T625 Gökbey Genel Maksat Helikopteri

T625 GÖKBEY, yalnızca günümüzün değil, aynı zamanda geleceğin operasyonel gereksinimleri de göz önünde bulundurarak, gelişmiş aviyoniklerle üstün performans ve kullanım kalitesi için tasarlanmıştır.

En zorlu iklim ve coğrafyalarda dahi, yüksek irtifa ve yüksek sıcaklıkta, gece ve gündüz koşullarında etkin bir şekilde faaliyet gösterebilecek olan T625 GÖKBEY Genel Maksat Helikopteri, milli imkân ve kabiliyetler kullanılarak tasarlanmakta ve üretilmektedir.

ATAK Programı süresince kazanılan bilgi, birikim, tecrübe ve yetenek havuzu temel alınarak başlanılan Özgün Helikopter Programı kapsamında, yapısal ve aviyonik sistemlerin yanı sıra, transmisyon, rotor ve iniş takımları gibi kritik öneme haiz sistemlerin tasarımları ve üretimleri de millî kaynaklar kullanılarak gerçekleştirilmektedir.

T129 Atak Helikopteri

 

T129 ATAK Helikopteri Türk Silahlı Kuvvetleri’nin taarruz helikopteri ihtiyacını karşılamak amacıyla Türkiye’ye özgü milli kabiliyetler kullanılarak geliştirilmiştir. T129 ATAK Helikopterinin görev ve silah sistemleri Türk Silahlı Kuvvetleri’nin harekât ihtiyaçları doğrultusunda milli imkan ve kabiliyetler ile geliştirilmiştir. T129 ATAK Helikopterinin performansı zorlu “sıcak hava-yüksek irtifa” görevleri için optimize edilmiş olup, gece ve gündüz koşullarında yüksek manevra ve performans kabiliyeti ile Türk Silahlı Kuvvetleri’nin operasyonlarında etkin bir şekilde görev yapmaktadır.

Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri

Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri Projesi; artırılmış faydalı yük ve mühimmat kapasitesi, modern aviyonik sistemler, düşürülmüş lojistik maliyet ve yüksek performans hedefleri doğrultusunda tamamen yerli ve milli kabiliyetler ile tasarlanmaktadır. Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri sıcak ve yüksek coğrafi koşullar ile olumsuz hava koşullarında yürütülecek görevlere yönelik isterler için tasarlanmaktadır.

 

 

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir